Weekje Engeland levert nieuwe energie en kansen

Weekje Engeland levert nieuwe energie en kansen

juni 7th, 2011 // 8:43 am @

Ik was vorige week in Groot-Brittanië. Deels voor lekker vakantie, deels voor cursus. Ik heb dan ook van de mogelijkheid gebruikgemaakt om daar flink wat websites onder de loep te nemen. Mijn gevoel werd bevestigd toen ik onderstaande onderzoeken voorbij zag komen. Nederlandse MKB-bedrijven hebben vaak wel een site, maar als je kijkt naar de vermarketting van deze site, dan kunnen we nog veel leren van onze westerburen over de Noordzee.

Mkb-ondernemers maken nog te weinig gebruik van de mogelijkheden die internet hen biedt. Dat blijkt uit het gepubliceerde onderzoek ‘Interned; hoe het internet de Nederlandse economie verandert’ van de Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google Nederland eind mei 2011 en uit een webscan van MKB Nederland waar 1500 sites in Nederland gemiddeld een 5,2 scoren wat betreft techniek, vindbaarheid en mogelijkheden.

Bijna 80% van de MKB-er beschikt over een eigen website, maar doen veel minder aan marketing dan sites in bijvoorbeeld Groot Brittanië. In Engeland maken respectievelijk 62 tot 65 procent van de bedrijven gebruik van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. In Nederland liggen deze percentage slechts op 32 om 20 (!) procent.

Wij doen aanmerkelijk minder aan online verkoop, inkoop en marketing dan collega’s in bijvoorbeeld Groot-Brittannië. Google voorspelt dat de interneteconomie de komende jaren met 9 procent per jaar zal groeien. Nu al gaat er in ons land 24 miljard euro in om. Dat is 4,3 procent van het bbp. De onderzoekers verwachten dat het aandeel van internet in het bbp zal toenemen tot 6 of 7 procent in 2015. Mkb’ers die het internet intensief gebruiken, groeien jaarlijks gemiddeld 3 procent sneller in omzet dan bedrijven die dat niet doen.

MKB-Nederland verwacht de komende tijd een enorme groei van het aantal mkb-bedrijven dat online geld verdient. “We horen en merken dagelijks dat ondernemers wel degelijk de kansen zien en actief ermee bezig zijn om hun businessmodel op de online mogelijkheden aan te passen”, aldus Van Straalen.

Als aan de MKB bedrijven wordt gevraagd die het internet het meest actief gebruiken naar de belangrijkste manieren waarop zij profiteren van het internet, dan komen daar de volgende resultaten uit:

• Ze kunnen sneller feedback van klanten ontvangen

• Werven van nieuw personeel verloopt makkelijker en sneller

• We kunnen gerichter adverteren

• We hebben nieuwe klanten in andere delen van Nederland gewonnen

Later dit jaar start Google in samenwerking met MKB-Nederland en TNT Post de campagne ‘Nederland verdient online’, waarmee de partijen ondernemers verder willen helpen om online rendement te maken. Er zullen waarschijnlijk weer veel gratis Google tegoedbonnen uitgedeeld gaan worden. Toch merk ik nog steeds dat veel bedrijven bij de start met Google marketing tegen problemen aanlopen. De ontwikkelingen gaan zo snel en de concurrentie is in sommige gevallen zo heftig dat bedrijven goed dienen te weten welke stappen eerst gezet moeten worden.

Category : Blog &Google Adwords &Google optimalisatie &Nieuws

Reacties zijn gesloten

Laatste berichten

Testimonials

"Dirk is al bijna 2 jaar bij ons bezig om onze internetmarketing te optimaliseren. De cijfers liegen er niet om."

Door Wim Runderkamp, Buffetkoning

Meld je nu aan